KlotterKatarina Palm i Boden tvingas stå för självrisken på 1 500 kronor efter att ha fått sin elrullstol nedklottrad. Nu varnar hon andra funktionshindrade för risken att hamna i kläm i försäkringsärenden.
– Systemet är egentligen inte riktigt klokt. Vi får låna hjälpmedel av landstinget men försäkringsskyddet faller helt och hållet under patientansvaret. Det är lite som att jag skulle behöva försäkra grannens bil för att jag lånar den ibland, säger Katarina Palm.

Det var i slutet av januari, i samband med en bussresa, som Katarina Palm parkerade sin elrullstol utanför buss- och järnvägssituationen i Boden. När hon kom tillbaka var elrullstolens baksida full av klotter.
– Ja, jag vet; jag borde ha förvarat elrullstolen som normalt inne på järnvägsstationen. Men den här gången gick det faktiskt inte. Rampen var full av snö. Så jag tycker inte att man som landstinget kan hävda att det handlar om oaktsamhet. Alternativet är väl i så fall att jag som funktionshindrad inte ska kunna röra mig ute på stan en snörik vinter, säger Katarina Palm.

– Försäkringsdelen av handläggningen gick snabbt. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, som i sin tur reglerade saneringen av elrullstolen med landstinget. Men kvar för mig att betala är självrisken och 1.500 kronor är en stor kostnad.
Katarina Palm är kritisk mot landstingets beslutsprocess.
– Den är sluten och jag upplever att min röst vägde väldigt lätt. Jag har inte heller någon möjlighet att överklaga beslutet.

Eva Busk, som är hjälpmedelskonsulent vid Norrbottens läns landsting, betonar att hon uttalar sig generellt och inte kan gå in på det specifika fallet av sekretesskäl:
– Vi gör alltid en individuell bedömning i ersättningsfrågor utifrån gällande lånevillkor. Beslutet tas i samråd mellan hjälpmedelskonsulenten, Länsservice och berörd vårdcentral. I de flesta fall står vi för självrisken, men det är som sagt en individuell bedömning där det kan finnas undantag.
– Jag upplever att vi är tydliga med vilka villkor som gäller när vi lånar ut hjälpmedel. Exempelvis har vi tagit fram ett häfte – Din elrullstol – som går igenom vad som gäller i ansvarsfrågor och hur man ska sköta sin elrullstol.

Till skillnad från andra landsting har det aldrig varit aktuellt i Norrbotten att neka en brukare att låna elrullstol för att man inte kan visa upp ett giltigt försäkringsbevis.
– Vi rekommenderar brukaren att se över sitt försäkringsskydd och det gäller såväl hemförsäkring som ansvars- och olycksfallsförsäkring, säger Eva Busk.

Läs också: Tusentals kan behöva ny försäkring för elrullstolen »

Den här artikeln har följande taggar:

hjälpmedel, ekonomi

Text:

Kommentarer är avstängda.