Oscar Landqvist provsitter en Volvo som han vill bilanpassa.
Oscar Landqvist skrattar
och pappa Peter skakar lite på huvudet.
Oscar ska köpa bil, sin första anpassade. Han är 23 år och har haft körkort sedan 18. Kört Volvo och Mitsubishi privat. På jobbet hade han en stor skåpbil, en Mercedes Vito.
Han är vägarbetare, men sjukskriven. Den 30 augusti förra året körde han sin stora Honda sportmotorcykel, god för 300 kilometer i timmen, söderut på E6:an ungefär i höjd med Kungsbacka. Men det har han inget minne av.
Ingen verkar ha sett vad som hände. Inget vittne har hört av sig till polisen.
Några bilister som såg honom ligga mellan motorvägens mitträcken lyckades få stopp på en ambulans på väg till Göteborg. Det räddade Oscars liv.
Han var fullt skyddad, med hjälm och skinnställ. Och ryggskydd.
– Men det var helt knäckt.
Lungorna var svårt skadade och han fick ligga i respirator.
Pappa Peter skakar på huvudet igen när han berättar:
– Det första han sa när han vaknade ur medvetslösheten ett par veckor senare var: ”Jag hoppas att jag gjorde det snyggt åtminstone.”

Ett halvår senare kör Oscar rullstol. Han är förlamad från bröstet och nedåt och nu måste han ha en anpassad bil. Han tycker att processen från att söka bilstöd till att snart ha en egen bil har varit rätt snabb och smidig. En trafikinspektör hälsade på honom redan på sjukhuset och pratade om nya villkor i hans körkort. En kurator hjälpte honom med att söka bilstöd och tipsade honom om Mobilitetscenter som har hjälpt honom med bilanpassningen.
Han är från början en motorkille och bilvalet är viktigt för honom. Visst ska bilen vara ett hjälpmedel, men han tänker inte lägga undan hjärta och känslor för den sakens skull.
Han har förälskat sig i Volvo XC 60 och han och pappa Peter är på Bilia och kollar.
– Jag vill ha en fräck bil. Ingen familje­bil, jag är ju bara 23 år. Den ska vara lättmanövrerad och rymlig och ha en stor stereo så klart, så det hörs att man kommer. Och den ska hålla i nio år, så det är viktigt med kvalitet, säger Oscar.

Oscar LandqvistHan följer rådet från
Mobilitetscenter att verkligen åka till en bilförsäljare och testa innan man bestämmer sig. Han har redan kört med centrets bil med de anpassningar han behöver. Automatlåda, handreglage för gas och broms samt en rattknopp. Han har full kraft i händerna – ”jag tryckte mätaren de hade på Sahlgrenska i botten” –  men när ena handen är upptagen är det lättare att styra med en knopp, särskilt vid stora rattutslag. Han behöver elmanövrerat säte som går att köra tillbaka ordentligt så att han får plats med sina långa ben. Kupévärmare för att slippa skrapa nedisade rutor och en remrulle till bakluckan så att han har något att ta i när han ska stänga.
– Jag är en och nittiotre. En och fyrtiofem i rullstol, upplyser han.

Det visar sig att XC 60:n
är högre än många andra bilar att ta sig in i. En besvikelse först för Oscar som får lyfta sig själv till sätet snarare än glida över från rullstolen. Men så upptäcker han att bilens förarsäte är inställt på högsta läge. När han sänker det går det bättre.

En nackdel med XC 60:n är en starkt sluttande vindruta vilket gör det trångt om utrymme när Oscar ska lyfta in rullstolen i delar och lägga dem bredvid sig på passagerarsidan. Förmodligen kommer han att få räkna med ett visst slitage på instrumentbrädan från rullstolen.
Men han tror ändå att det ska gå bra eftersom sätet går att föra tillbaka så långt som det gör.
Sedan provar han en liten sportig C30. Den är bara tvådörrars, men fördelen är att dörrarna är väl tilltagna på längden vilket förstås underlättar överglidningen. Dessutom är C30:n inte lika hög som XC 60:n.

Men så är det det
där med Oscars långa ben. Det blir bökigt att få dem under ratten.
– Och den är för liten om jag ska ut och köra tillsammans med några kompisar, säger Oscar.
Han kan inte släppa XC 60:n.
– Jag vill ha den här bilen. Nu gäller det bara att se om pappa kan betala, säger han.
Pappa säger inte ja. Men han säger inte nej heller. De bestämmer sig för att låna en XC 60 i ett par timmar. Med pappa vid ratten eftersom lånebilen inte är anpassad.

FOTO: Anna Rehnberg

Den här artikeln har följande taggar:
bilanpassning, bilstöd

Text:

Kommentarer är avstängda.