Oscar Landqvist provar en Volvo.Försäkringskassan har sagt ja och du har fått ditt bilstöd. Vägen ligger framför dig som ett stycke frihet. Du färdas redan i tankarna. Där bakom ratten. I din nya bil.
Det är den som du nu ska köpa. Du kanske redan har bestämt dig för en sportig liten sak. Eller kanske har mormor sagt att du får köpa hennes lilla Bettan som knappt har gått tvåhundra mil de senaste tio åren?
Billigt och bra.
Ja, eller någon kärra på Blocket. Bara du får den i morgon.
Eller helst idag.

Men lugn. Det är nu du ska stanna upp. Ha is i magen. Gör inte affär än. Först ska du prata med Vägverkets trafik­inspektör. Hon eller han ska hjälpa dig till en bra lösning. Det är deras jobb.
– Vi betonar detta. Köp inte bil innan ni har träffat oss. Det kanske är en bra bil, men det kan visa sig att den anpassning som behövs inte går att montera. Däremot är det bra att ha funderat på vad man har för önskemål när det gäller bilen, säger Bengt Alavik, trafikinspektör och handläggare i handikappärenden vid Vägverket i Göteborg.

Bil är förstås personligt och alla har sina preferenser. Men tyvärr är det så att vissa funktionsnedsättningar helt enkelt gör att man är hänvisad till vissa modeller. Om du behöver en rullstols­robot som lyfter in rullstolen efter att du har satt dig i förarsätet behövs oftast en större kombi. Kör du en tung elrullstol kan det vara så att du egentligen inte har så många alternativ.
– Då behöver man nästan alltid ha en riktigt stor bil, typ en amerikansk van. De är de enda som klarar vikten, säger Bengt Alavik.

En sak man måste tänka på är att bilstödet gäller för en period på nio år. Skulle motorn rasa efter halva tiden får du inget nytt bilstöd. Därför gäller det att tänka framåt.
– Nio år är en lång tid. Vi rekommenderar att man helst inte köper en bil som är äldre än två till tre år och som inte har gått mer än femtusen till sextusen mil, säger Bengt Alavik.
Om däremot anpassningen skulle gå sönder så står Försäkringskassan för ­reparationskostnaden.
Om man verkligen har fastnat för en bil som inte uppfyller kraven på ålder eller miltal kan man göra ett så kallat m-test hos Motormännens riksförbund. Om bilen klarar sig utan anmärkningar där kan det hända att Försäkringskassan godkänner en äldre bil.

Det är inte så att bilanpassnings­företagen skräddarsyr individuella anpassningar, utan det finns ett visst antal tekniska lösningar som monteras på olika bilmodeller. Det gäller för dig att i samråd med trafikinspektören prova vad som passar dig bäst. Bilanpassnings­företag finns runtom i Sverige och rådet är att göra ett eller flera besök. Eller så kan du kontakta ett anpassningsföretag och be dem att komma till dig så att du kan testa deras lösning.
Det finns naturligtvis många olika funktionsnedsättningar och det är svårt att säga vilka frågor som uppstår vid en utprovning. För att ta några exempel:
Om du inte kan använda ditt vänsterben så behöver bilen troligen inte anpassas över huvud taget, du köper helt enkelt en automatväxlad bil. Merkostnaden för automatväxel betalas genom anpassningsstödet.

Gäller det höger ben
blir frågan en annan. Det är ganska enkelt att flytta pedalerna så att gasen kommer till vänster om bromspedalen, men det är inte säkert att det är att föredra. Den som är van att gasa med höger ben och exempelvis blir amputerad kan ha svårt att lära om.
– I det fallet är det oftast lättare att ställa om till ett handreglage istället, säger Bengt Alavik.
Å andra sidan, fortsätter han, är det alltid bra att ha ”två händer över”. Man får helt enkelt prova och göra en bedömning.
– Men har man kört länge innan så brukar vi föreslå handreglage

Den som har MS och
är gående kan därför behöva att se krasst på framtiden och från början skaffa en bilmodell som har plats för en rullstol.
– Man ska tänka på att man kanske behöver göra ändringar på bilen och det går bara om man har rätt modell från början.
Ungefär samma kan gälla för den som har ett barn med funktionsnedsättning. I början kanske det inte behövs så stor anpassning på bilen, men barnet växer och blir tyngre. Då är det förstås bra att ha en bilmodell där det är möjligt att montera in ett vridbart säte. Eller som från början har tillräckligt stora dörrar – eller en skjutdörr – för att underlätta när barnet ska lyftas in och ut.
– Det är också bra att tänka på hur man ska använda bilen. Kör man korta dagliga turer kanske man ska ha en rullstolsplats där barnet sitter kvar i sin rullstol, på långfärd kan ett vanligt specialanpassat bilsäte vara att föredra, säger Bengt Alavik.

Ibland finns det man
behöver som tillval redan från biltillverkaren. Automatlåda förstås, eller elmanövrerade säten. Skinnsäten är lättare att hålla rena jämfört med textil och kan också underlätta överglidning till och från rullstolen. Nackdelarna med skinn är att de kan kännas kalla på vintern och heta på sommaren.
Vid landsvägskörning är farthållare en bra sak eftersom man slipper hålla foten eller handen på gasen. Man bör ta reda hur långt bilens egna originaldelar räcker för att täcka ens behov. När det är så dags är bilen lättare att sälja ju mer original den är.
Det finns dock en marknad för begagnade anpassade bilar eftersom långtifrån alla som behöver en anpassad bil kan få ett bilstöd från Försäkringskassan. En del av bilanpassningsföretagen har annonser om begagnat.

Den som bor i närheten
av Göteborg har en klar fördel när det gäller att skaffa anpassad bil. Här ligger nämligen landets enda Mobilitetscenter som ägs av de fyra handikappförbunden RTP, NHR, DHR och RBU. Här kan man prova ut olika anpassningar med hjälp av en arbetsterapeut och få råd inför sitt bilval. Mobilitetscenter är öppet för alla som behöver hjälp med bilanpassning och har du inte möjlighet att ta dig dit kan du ringa eller mejla istället.
Sedan var det detta med själva bilaffären. Vem som helst kan bli nervös när man kommer in i en bilhall full med nya glänsande och inte minst dyra bilar. Frågor dyker upp i huvudet. Ska jag verkligen göra affär? Är det här rätt? Och det är inte lätt att vara världsvan när man ser framför sig hur ens pengar får vingar.
Törs jag förresten ens provsitta bilen, tänk om jag repar den?
Men testa är just det man måste göra, uppmanar Ingrid Bolin, arbetsterapeut och verksamhetschef på Mobilitetscenter.
– Även om man känner sig liten så måste man våga ta plats och prova hur det känns att ta sig in i bilen från rullstolen och också lasta in rullstolen. Man får be om hjälp så att man inte slår sönder bilen, säger hon.

Innan man gör affär
ska man förstås också tänka på det som varje bilköpare måste fråga sig.
– Man måste ha råd att äga bilen. Ekonomin sätter en ram, säger Ingrid Bolin.
Tag alltså kostnader för försäkring, bränsle och service i beaktande. Snabba turbobilar och sportbilar är dyra i alla avseenden och dessutom oftast opraktiska. Men roliga förstås för den som gillar sportig körning.
Dessutom ska man veta att bilen måste vara registrerad på den som har fått bilstödet. Det går  inte att exempelvis skriva över bilen på mamma för att få en lägre försäkringkostnad.

Anpassningsföretaget ser
till att din bil blir registreringsbesiktigad hos Bilprovningen innan den levereras till dig. När du får bilen har du rätt till ett möte med en trafikinspektör eller Mobilitetscenter för en kontroll att allt fungerar som det ska.
Och sedan, när du ska ut på vägen i din nya bil, kör försiktigt. På sätt och vis är den inställningen extra viktig för en förare som kör en anpassad bil. Hur väl anpassningen än är utförd så är den en förändring och ett avsteg i bilens ursprungliga funktion. Eller som Ingrid Bolin på Mobilitetscenter säger:
– En anpassning är alltid en kompromiss.

FOTO: Anna Rehnberg

Oscar Landqvist, spekulant på en anpassad bil.

Många faktorer påverkar Oscars val av bil

Läs om Oscar Landqvists funderingar inför bilvalet »


Den här artikeln har följande taggar:

bilanpassning, bilstöd, Mobilitetscenter

Text:

Kommentarer är avstängda.