Ambitionen att skapa tillgänglighet och användbarhet gör sig ofta bra på papper, men att omsätta orden i handling kan vara svårare. I nya SHT tittar vi närmare på några företag och organisationer som på ett aktivt sätt jobbar med att göra sin verksamhet tillgänglig.
Möt Magnus Berglund som i tio år har jobbat för att göra hotellkedjan Scandic tillgänglig och användbar för sina kunder. En lönsam affär, visar det sig, men trots det är utgör företaget fortfarande ett undantag i näringslivet.
Bildningsorganisationen ABF har sjösatt ett ambitiöst program för att göra all sin verksamhet tillgänglig till utgången av 2016. Ett arbete som berör alla avdelningar runt om i landet och som inte minst ställer krav på utbildning.
Dessutom ger vi oss ut i skog och mark och letar naturupplevelser. Vi hittar flera, men också byråkratiska hinder för allas möjlighet att delta.
Och så synar vi det tilltagande regelkrånglet som omger den personliga assistansen. Maktkampen mellan staten och assistansanvändarna hårdnar när föreskrifterna blir fler och mer detaljerade.
SHT 5/2014 utkommer 15 oktober
Köp din tidning här
Text: Albert Martinsson