Skylt som pekar mot vårdcentralenMyndigheten har undersökt tillgängligheten på 500 vårdcentraler och 250 socialkontor. Resultatet visar att det finns stora problem med tillgängligheten, inte minst för personer med kommunikationssvårigheter eller nedsatt syn eller hörsel.
I många fall är hindren så stora att man riskerar att helt bli utan hjälp, menar Socialstyrelsen.

Har man nedsatt rörelseförmåga kan man enligt Socialstyrelsen däremot förvänta sig "relativt god" tillgänglighet på de undersökta institutionerna.
– Jämfört med övriga grupper är den bra. Vi har till exempel undersökt tillgången till parkeringsplatser, om det är möjligt att att sig in genom huvudentrén självständigt och om det finns plana golvytor. 90 – 95 procent av de undersökta kontoren lever upp till de kraven, säger Karin Flyckt, utredare på Socialstyrelsen.

Att den fysiska tillgängligheten sticker ut förklarar hon med att det har skett ett intensivt arbete med frågan under de senaste åren. Dock verkar arbetet ske utan större systematik. Undersökningen visar att bara var tredje socialkontor och vårdcentral har en handlingsplan för tillgängligheten. Hälften av socialkontoren och två tredjedelar av vårdcentralerna har inventerat sin tillgänglighet.
– Det systematiska tillgänglighetsarbete som statliga myndigheter är ålagda bör också genomföras på den lokala nivån, annars blir det mest spridda skurar, säger Karin Flyckt.

För att öka takten
i tillgänglighetsarbetet ger Socialstyrelsen flera rekommendationer till vårdcentraler och socialkontor. Bland annat pekar man på vikten av att utse en ansvarig person för arbetet och ha dialog med handikappråd och brukare.
– De här frågorna kan inte vara särskilda från övrigt arbete. De måste arbetas in i till exempel arbetsmiljöplaner och brandplaner, säger Karin Flyckt.

Den här artikeln har följande taggar:

tillgänglighet, Socialstyrelsen

Text:

Kommentarer är avstängda.