Ett intercitytåg i ett snöigt norrlandSamtidigt som SJ har problem med rullstolslyftarna på X 2000 planerar det statliga företaget att ta bort lyftar och rullstolsplatser på ett antal Intercity-vagnar. 18 så kallade familjevagnar ska byggas om till vanliga sittvagnar. Därmed försvinner möjligheten för personer som använder rullstol att åka med. Något som upprör organisationerna DHR och RTP som riktar hård kritik mot SJ.

I ett gemensamt
pressmeddelande skriver DHR och RTP att SJs agerande är oacceptabelt och ett steg bakåt i utvecklingen.

Enligt SJ kommer de allra flesta avgångarna med Intercity-tåg även i fortsättningen att fungera för personer som använder rullstol.
– De här vagnarna används framför allt på långväga tåg, till exempel mellan Stockholm och Östersund, så det ett fåtal resenärer som berörs, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJs presstjänst.

Resultatet blir dock färre rullstolsplatser på Intercity-tågen under det närmaste året. Nästa höst levereras SJs nya snabbtåg och då kommer antalet platser öka igen-
– Om ett år räknar vi med att ha lika många platser som idag, säger Sven-Ingvar Håkansson

I de fall det inte finns någon lyft hänvisas resenärerna till andra avgångar på sträckan. Men det kan också bli aktuellt med taxi eller färdtjänst.

Att ersätta tåg med färdtjänst är en lösning som DHR och RTP fördömer. "Färdtjänst är ett komplement till otillgängliga trafikslag men kan aldrig bli en ursäkt för att rättfärdiga otillgänglighet", skriver förbunden.

– Den enda lösning jag kan acceptera är att den här minskade servicegraden omfattar alla resenärer det vill säga att de otillgängliga avgångarna tas bort helt, säger DHRs ordförande Maria Johansson, enligt pressmeddelandet.

Foto: SJ/Kasper Dudzik

Den här artikeln har följande taggar:

SJ, kollektivtrafik, intercity

Text:

Kommentarer är avstängda.