Bussar parkerade sida vid sida.
– Det blir ju svårare att
överblicka systemet när man släpper in flera aktörer, därmed finns en risk att kraven på tillgänglighet faller bort, säger Karolina Celinska ombudsman på DHR.
– Men det kan också bli så att fler aktörer ger upphov till nytänkande och fler bra lösningar för tillgängligheten.

I förslaget som den särskilde utredaren Ulf Lundin presenterade idag öppnas för konkurrens mellan olika bolag inom kollektivtrafiken.
För att samordna trafiken vill Ulf Lundin skapa en särskild myndighet i varje län som ansvarar för kollektivtrafiken. De lokala kollektivtrafikmyndigheterna får ett övergripande ansvar som bland annat handlar om att se till att det finns ett tillräckligt utbud och en fungerande infrastruktur.

Myndigheten ska också se till att kollektivtrafiken blir tillgänglig för alla grupper av resenärer. Det innebär till exempel ett ansvar för att den görs tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Här ska den lokala myndigheten bland annat se till att det finns fullt tillgängliga bytespunkter som uppfyller kraven i såväl EU-direktiv som nationell lagstiftning.
Myndigheten får också mandat att kräva att trafikbolagen uppfyller kraven på tillgängliga fordon.

I höst kompletterar utredningen förslaget om ny lagstiftning med förslag om rättigheter för resenärer.
– Först då kan vi få en helhetsbild av vad den nya lagen kan komma att betyda, säger Karolina Celinska.

Läs mer:

Färdtjänsten ska bli en del av kollektivtrafiken »

Extern länk

Hela utredningen hos regeringen »

Text:

Kommentarer är avstängda.