Det handlar om att kunna ta ut pengar, betala tåg- och bussbiljetter hämta information etc via olika automater och terminaler. I Sverige är det Hjälpmedelsinstitutet som representerar EU-projektet eAccess+ vars uppgift är att samordna genomförandet av e-tillgängligheten i hela Europa.
Hi kommer därför nu att på hemmaplan på olika sätt lyfta fram behovet av bättre tillgänglighet till dessa automater som ofta förutsätter att kunden själv klarar av att hantera dem.
Terminalerna ser olika ut och kan vara svåra att använda om man inte har bra minne, syn och hörsel och kan stå upp, men så ska det alltså inte behöva vara.
HI kommer att bland annat göra enkätundersökningar, bjuda in hård- och mjukvarudesigners samt företag och myndigheter som tillhandahåller och har ansvar för dessa allmänna självbetjäningsterminaler i Sverige.
Lis Klöve, projektansvarig vid Hjälpmedelsinstitutet, säger att man självklart vill involvera användarna i tillgänglighetsarbetet, men också företag som använder terminalerna.
– Om banker och transportföretag börjar ställa krav på god användbarhet får vi förhoppningsvis mer lättanvända terminaler i framtiden, säger Lis Klöve.
Projektarbetet kommer att pågå till och med 2013.
Den här artikeln har följande taggar:
Hi,EU,tillgänglighet
Text: admin