Blå buss i snöoväderUniversell design är utformning, av till exempel byggnader eller kollektivtrafik, som är bra för alla men nödvändig för några. Under Transportforum i Linköping i januari presenterades forskning som visar att Univerell design i kollektivtrafiken inte bara är en fråga för personer med funktionsnedsättning.

Stefan Flügel från norska TØI, Transportøkonomiskt institutt, berättade om en undersökning som visar att det troligen är samhällsekonomiskt motiverat med åtgärder enligt universell design inom kollektivtrafiken. Han började med en definition av begreppet:
– En utformning som är bra för alla men nödvändigt för några.
Undersökningen är gjort i städerna Oslo, Drammen och Kristiansand och visar bland annat på de ekonomiska värden som resenärer uppger att universell design kan ha. Exempel är välutvecklade realtidssystem (tekniska lösningar som informerar passagerarna om förändringar i tidtabellerna), snöfria hållplatser och låggolvbussar.

Resultatet av studien
pekar på att universell design uppfattas positivt av de allra flesta resenärer och ger en ökad efterfrågan. Studien visar också att investeringar i sådan utformning nu värderas högre än tidigare.
– Investeringar i universell design är många gånger lönsamma och oftast mer vinstgivande än andra satsningar i kollektivtrafiken.  
– Realtidsystemet är det som folk sätter mest värde på. Slutsatsen av hela studien är att det krävs relativt litet passagerarunderlag för att finansiera universell design-lösningar, sade Stefan Flügel.

Liv Øvstedal från norska forskningsinstitut Sintef, berättade om EU-projektet Mediate, vars syfte är att bidra till mer tillgängliga persontransporter inom Europa. Projektet ska ta fram indikatorer som kan användas för att värdera hur bra olika aktörer är på tillgänglighet.
Exempel på indikatorer är om det finns tillgänglighetspolicy, tillgång till information och om denna finns samlad på ett ställe, fordonsstatus och om så kallade sömlösa övergångar mellan olika trafikslag är möjliga.
Ett problem är att det ofta finns stora skillnader i det som transportutförare tror sig göra och vad kunderna upplever, menade hon.
– Det kan handla om att platsen för rullstolar, som i 80 procent av fallen är upptagen av barnvagnar och därmed inte fyller sin funktion för rullstolburna.

Den här artikeln har följande taggar:
kollektivtrafik, design för alla, tillgänglighet

Text:

Kommentarer är avstängda.