En busskylt mot skön grönska och lite himmel.Arbetet med att ta fram ett prioriterat nät för kollektivtrafiken påbörjade redan 2006. Arbetet med att genomföra en nationella handlinagsplanen för handikappolitiken gick för långsamt och målen för kollektivtrafiken var långt i från uppnådda.

Tanken med det prioriterade nätet var att koncentrera arbetet med att göra kollektivtrafiken tillgänglig för personer med funktionsnedsättning till de mesta trafikerade sträckorna i landet och där ta ett helhetsgrepp på alla led i resan. Infrastruktur, fordon, informationssystem och bemötande ska beaktas.

Den första etappen av
arbetet med det prioriterade nätet pågår just nu och ska vara klar till utgången av 2010. Här ingår flygplatser, 60 järnvägsstationer, ett antal bryggor och drygt tusen busshållplatser.

Efter 2010 ska nätet byggas ut ytterligare. De fyra myndigheterna Banverket, Vägverket, Sjöfartsverket och Transportsstyrelsen har, på regeringens uppdrag, tagit fram ett förslag för hur etapp två, respektive tre ska genomföras. Planen ingår i den nationella planen för transportsystemet.

I första etappen ligger fokus på järnvägen, men i etapp två, fram till 2015, är det framför allt busstrafiken som ska bli tillgänglig. 130 nya tätorter ska ingå i det prioriterade nätet. Det innebär att det även ska gå att resa till och från mindre orter.
Men tyngdpunkten i arbetet ska utföras de områden där kollektivtrafiken är mest utbyggd och flest människor reser kollektivt. I praktiken handlar det om Stockholm, Västra Götaland och Skåne som tillsammans står för 85 procent av det kollektiva resandet

Nya stråk stråk ska läggas till nätet samtidigt som de redan befintliga stråken ska förtätas med fler tillgängliga hållplatser där byte kan ske mellan färdtjänst och allmän kollektivtrafik.

I etapp tre, som sägs
vara den sista, ska arbetet framför allt inriktas på att förbättra tillgängligheten i de mer "finmaskiga" delarna av det prioriterade nätet.  Det handlar  om mindre tätorter och platser där få människor reser kollektivt.  2021 ska allt vara klart förutsatt att alla aktörer tar sin del av ansvaret, skriver de fyra myndigheterna.

Se en karta över hur det prioriterade nätet ser ut idag »

Läs mer:

SHTs artiklar om kollektivtrafiken »

Text:

Kommentarer är avstängda.