En del av ett tangentbordDen 1 december startar Hjälpmedelsinstitutet en försöksverksamhet med IT-support via telefon. Målgruppen är äldre över 65 år och personer med funktionsnedsättning.
Via telefonrådgivningen ska man kunna få hjälp när datorn trilskas, digitalkameran behöver tömmas eller virusprogrammet behöver uppdateras.

– Vi har fått flera önskemål från flera organisationer som organiserar äldre och personer med funktionsnedsättning om hjälp till enskilda att hantera teknisk utrustning och tekniska tjänster, säger Lars Johansson, från försöksprojketet som finansieras med pengar från Allmänna arvsfonden.

Till att börja med har
personer som bor i Bromma eller Norrtälje möjlighet att få hjälp från supporten. I mars nästa år öppnas tjänsten för boende i Mölndal.
När den tvååriga projekttiden är över är dock ambitionen att ge hjälp till personer i hela landet.

Den nya support-tjänsten ska förutom vanliga standardproblem också kunna svara på frågor som rör datorhjälpmedel.
– Många gånger har man en specifik teknisk utrustning kopplad till sin dator som ska kunna fungera ihop med vanliga standardprogram. Det är ofta där problemen uppstår, säger Lars Johansson.

Under projekttiden är supporten gratis men en permanent lösning kräver att det går att hitta annan finansiering, och det är inte uteslutet att användarna i framtiden kan få betala för tjänsten.

Den här artikeln har följande taggar:
hjälpmedel, äldre, Hjälpmedelsinstitutet

Text:

Kommentarer är avstängda.