Vid en omfattande rundringning som bl a URs Skolfront gjort till landets friskolor avböjde var tionde skola att ta emot elever med funktionsnedsättningar.
Vidare var mer än 40 procent av skolorna klart negativa till att anpassa  verksamhet eller skola för dessa barns behov.

UR:s reportrar
Andreas Viklund och Isabella Grybe utgav sig för att vara föräldrar till ett rullstolsburet barn och ett med diagnosen ADHD.
I rundringningen möttes reportrarna av kommentarer som:
– ADHD? Det kan bli lite kruxigt. Vi tar inte emot stjärnelever eller så, men vi kan inte hela tiden puffa på. Eleven måste ha en egen motor.
– Oj, då. Alla lektioner är på övervåningen och vi har ingen hiss. Men om man bär upp henne då?

Mellan 13 och 16 procent av alla Sveriges barn och ungdomar antas ha någon form av funktionshinder.  Men andelen elever med fysiska funktionshinder som går på de  uppringda skolorna uppgick inte till mer än 2,47 promille.

Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, RBU, säger att de ofta får samtal från uppgivna föräldrar vars barn inte får börja i skolan och då är det framför allt friskolor:
– Det här är ett jättestort och ett dolt problem! Föräldrar går inte vidare och överklagar att deras barn inte får börja i friskolan eftersom det är så oerhört känslosamt svårt. Man är så förtvivlat ledsen för sitt barns skull att man orkar inte, säger Agnetha Mbuyamba, ordförande för RBU.

Programmen som tar upp problemet
sänds SVT2, torsdag den 23 oktober kl:19.30: Skolfront
P4, lördag 25 oktober kl:11.03: Barnaministeriet
P1, tisdag 28 oktober kl:21.03: Skolministeriet

Text:

Kommentarer är avstängda.