Alla ska kunna resa med tåg, skriver Åsa Torstensson i ett svar på en riksdagsfråga från Karin Svensson Smith (MP). Utvecklingen har under den senaste tiden dock gått i motsatt riktning. I somras öppnade regeringen för konkurrens på spåren. I en första fas startade företaget Veolia en linje mellan Stockholm och Malmö med gamla vagnar som inte var tillgängliga för resenärer med rörelsehinder.
Och i förra veckan avslöjades att SJ planerar att ta bort rullstolsplatser och lyftar från ett antal Intercitytåg. Beslutet innebär att personer som använder rullstol helt stängs ute från vissa avgångar med det statliga bolaget.
Åsa Torstensson tror inte att ett avskaffat monopol inom persontrafik på järnvägen kommer att minska antalet tillgängliga fordon.
"Tvärtom finns skäl att tro att konkurrensutsättningen kommer att göra järnvägsresandet mer attraktivt vilket bör öka viljan att investera i järnvägsfordon. Därmed kommer de gamla fordonen att fasas ut snabbare än på en monopolmarknad", skriver infrastrukturministern.
Hon tror också att tillgänglighet kan vara en konkurrensmedel när rälsburna resor öppnas för konkurrens.
"Jag anser att det står klart att det är de järnvägsföretag som använder sig av tillgänglighetsanpassade fordon som agerar klokt och långsiktigt på en konkurrensutsatt marknad", skriver Torstensson.
Hon sätter också stor tilltro till EUs nya regler om rättigheter i järnvägstrafik som började gälla 3 december. Här är tillgänglighet för personer med nedsatt rörelseförmåga ett krav, men bara för nyare fordon.
Den här artikeln har följande taggar:
kollektivtrafik, Åsa Torstensson, SJ, Veolia
Text: admin