Göteborg vinner EUs pris för tillgängliga städer, Access city award, för sitt ”enastående” arbete med att göra staden tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Beslutet möts av höjda ögonbryn, i Göteborg.
– Jag är förvånad. Det är klart att Göteborg har blivit bättre på tillgänglighet, men att gå från det till att få EU tillgängliglighetspris känns märkligt. Vi har en lång väg att gå innan vi är där, säger Elin Åkesson, ordförande för DHR i Göteborg.
EU-kommissionen motiverar valet av pristagare med att ”Göteborgs engagemang för att öka tillgängligheten i samband med transporter, bostäder arbete och sysselsättning är ett bra exempel som andra europeiska städer kan följa i framtiden”.
Elin Åkesson är mer dämpad när hon beskriver den konkreta tillgängligheten i Göteborg idag.
– Det är en väldigt gammal stad och anrik och det finns mycket kullersten i stan. Själva stadskärnan med affärer och gator är inte så tillgänglig. Det är mycket som kan bli bättre.
Tillgängligheten till kollektivtrafiken i Göteborg är en fråga som har fått mycket uppmärksamhet på senare år, inte minst tack vare protester mot spårvagnstrafiken. Fortfarande rullar riktigt gamla vagnar med höga insteg och trappor runt på stadens gator, men Elin Åkesson tycker ändå att utvecklingen har gått åt rätt håll.
– Det har hänt lite mer i kollektivtrafiken. Till exempel fungerar spårvagnsramperna bättre idag, men de gamla vagnarna måste bort.
För att få Access city award ska staden på ett tydligt och varaktigt sätt förbättrat tillgängligheten för grundläggande delar av stadslivet. Det ska också finnas konkreta planer på fortsatta förbättringar.
– Oftast tycker jag att det finns en plan, men vi upplever att arbetet går långsamt, säger Elin Åkesson.
– Det är här vårt arbete kommer in, vi måste ge direktiv och trycka på. Vi som sitter med erfarenheten måste peka med hela handen för att det ska hända något.
Vad behöver staden göra bättre?
– Jobba snabbare, säger Elin Åkesson.
Text: Albert Martinsson
Spårvagnar där polisen kommer om man åker fler än två personer i rulle, gatstenar så man skakar sönder kroppen, stadsarkitekt som vill bygga i miniformat och undanta regler för tillgänglighet – och så får Göteborgs stad pris för detta, jo tjena: http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2013/12/04/goteborg-access-city-award/
När man hör motiveringen ”öka tillgängligheten i samband med transporter” så undrar man vad betyder detta. Enligt synvändan – Göteborgs handikapplan – skall man underlätta för handikappbilismen (bilar med tillstånd för personer med funktionsnedsättningar). Trots detta så gör man om fler och fler gator till gångfartsgator. Det betyder att man får köra på dem men absolut inte parkera. Snart är väl alla gator inom Vallgraven och Nordstan gångfartsgator.
Parkerar man ändå så blir bilen omedelbar lappad; även om man har sk handikapparkeringtillstånd. Det privata vaktbolag som lappar bilarna är snabba på att sätta fast ett inbetalningskort på rutan. Detta gäller om man har för bred bil (s k Van) och hamnar utanför den icke målade rutan som parkeringsvakterna ”ser som målad”. Får man en parkeringslapp så måste man betala och överklaga till polisen. Får man rätt så kan man få pengarna tillbaka