En del av en skylt med försäkringskassans loggaI måndags meddelade Försäkringskassan att man lägger ner sina lokala servicekontor runt om i landet. Beslutet är en följd av att regeringen vill minska anslaget till myndigheten med 300 miljoner kronor från 2013.

Beskedet får såväl Handikappförbundens samarbetsorgan, HSO, som DHR att gå i taket.
–  Många av våra medlemmar har regelbundna kontakter med handläggare på Försäkringskassan, kontakter som inte kan genomföras ”på distans” på grund av funktionsnedsättningen, säger DHRs förbundsordförande Maria Johansson i ett uttalande på organisationens hemsida.
Framför allt kan det få svåra konsekvenser för personer som har talsvårigheter eller svårt att fylla i blanketter, tror DHR.

HSO å sin sida menar att förslaget får katastrofala konsekvenser.
– Försäkringskassan har en unikt viktig samhällsfunktion och borde tvärtom få förstärkta resurser för att klara sitt uppdrag, inte minst med tanke på de snabba förändringar av socialförsäkringen som regeringen gjort under senare år, säger HSOs ordförande Ingrid Burman i en kommentar.

Försäkringskassan ger delvis kritikerna rätt. I den ekonomiska handlingsplan, där nedläggningen av servicekontoren är en del, skriver myndigheten att  "ett reducerat serviceutbud genom avveckling av platser för personliga möten för service och information kommer att påverka möjligheterna att nå nuvarande mål rörande service och tillgänglighet".

Den här artikeln har följande taggar:
Försäkringskassan, DHR, HSO

Text:

Kommentarer är avstängda.