Två X 2000-tåg inne på en station
Tillgängligheten till X 2000 är ytterst ett ansvar för SJs styrelse, anser infrastrukturministern. Foto: SJ

– I vilken utsträckning SJ anskaffar fordon som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning är en operativ fråga som således tillhör bolagets ansvarsområde, sa infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) när hon på tisdagen svarade på en interpellation i riksdagen.
Eva Olofsson (V) frågade ministern vad hon tänker göra för att förbättra tillgängligheten till SJs tåg. Bakgrunden är bland annat de problem med lyftarna till X 2000 som företaget har jobbat med i över ett år.
– I Sverige har vi en lag om handikappanpassad kollektivtrafik som är mer än 30 år gammal. Vi har haft en nationell handlingsplan i tio år där vi 2010 borde ha kommit fram till målet om en tillgänglig kollektivtrafik

Catharina Elmsäter-Svärd
menade att det inte i första hand är statens ansvar att tågoperatörerna gör sina tåg tillgängliga.
– Statens primära ansvar för att göra järnvägstrafiken tillgänglig för alla gäller de järnvägsstationer som Trafikverket förvaltar. Närmare bestämt är det plattformar och förbindelser till och från plattformar som tillhör Trafikverkets ansvarsområde.

Argumentationen imponerade
dock inte på vänsterpartisten Olofsson.
– En tillgänglig järnvägsstation är väldigt bra när man ska vidare på en tillgänglig tågresa, men utan den tillgängliga tågresan är den inte till mycket hjälp.
Hon tog upp några exempel på människor som har tvingats till långa omvägar eller missat möten och arbetsuppgifter för att SJ lyftar inte har fungerat och för att företaget inte har hittat fungerande alternativa lösningar.
Catharina Elmsäter-Svärd nöjde sig dock med att konstatera att SJ har fått de nya lyftarna på plats och att trafiken ska fungera från och med måndag i nästa vecka.
– Det som många har upplevt det senaste året, att man inte har kunnat ta sig fram därför att man inte har kunnat komma på tåget, ska vara avhjälpt från och med i dag.

Eva Olofsson ansåg dock att staten kunde göra mer i sin styrning av SJ och att den pågående avregleringen av persontrafiken hindrar staten från att ställa hårda krav på tillgänglighet vid upphandlingar.
– Jag vet att den här regeringen driver avregleringen, och vi vill något helt annat. Vi tycker att det här ingår i välfärden och i samhällsansvaret. Vi tycker att en helhetsstruktur är bättre för alla svenskar, och inte minst för människor med funktionsnedsättning, sa Eva Olofsson.
– Jag tycker också att det är väldigt synd att man har en så begränsad syn på människor med funktionsnedsättning. Nu ska de vara väldigt glada för att de kan åka X 2000, och många är väldigt glada att det äntligen är klart. Samtidigt tar man bort liftar på intercitytågen mellan Stockholm och Göteborg. Det innebär att man inte kan välja att åka ett billigare och långsammare tåg om man kanske mår illa när man åker X 2000, vilket en del människor gör. Synsättet att det bara ska finnas en möjlighet för människor med funktionsnedsättning finns fortfarande kvar. De har inte samma valmöjligheter som vi andra, sa Eva Olofsson.

Att avregleringen av
tågtrafiken, som ska vara genomförd under 2012, är ett problem vill inte Catharina Elmsäter-Svärd gå med på.
– Det är min uppfattning att den som vill operera inom tåg och köra människor ska göra det efter människors behov, möjligheter och vilja. Det är ett sätt att vinna både nöjda resenärer och fler resenärer. Alla som är med och vill bedriva en sådan här verksamhet måste följa de lagar och regler som gäller, och det är inte okej med diskriminering.

Läs hela debatten i riksdagens protokoll »

Den här artikeln har följande taggar:
tillgänglighet, kollektivtrafik, SJ, Caharina Elmsäter-Svärd, Eva Olofsson, X 2000

Text:

Kommentarer är avstängda.