Sedan början av december har personer som använder rullstol, och behöver lyftas ombord, inte kunnat boka resa med X2000. Bokningen stoppades sedan företaget upptäckt ett tillverkningsfel på tågens rullstolslyftar.
Stoppet har dragit ut på tiden. Strax före jul meddelade SJ att man räknade med att öppna bokningen i mitten av januari. Nu har stoppet förlängts till 28 februari.
– Det visade sig att de reservdelar som tillverkaren levererade inte höll måttet när vi testade dem. Vi försöker skynda på arbetet med att få fram fungerande delar, säger Laila Berkhahn på SJ.
Parallellt arbetar SJ med att finna en alternativ löning. Genom att använda manuella stationslyftar som används från plattformen hoppas man kunna öppna trafiken tidigare. När detta kan ske är dock för tidigt att svara på, säger Laila Berkhahn
– Jag kan inte svara på det idag. Vi behöver förändra en del interna rutiner, men när det är gjort kan det gå ganska snabbt, säger Laila Berkhahn.
Läs tidigare artiklar om X2000-stoppet »
Text: admin